Skip to content

Presedintele Traian Basescu discuta cu oamenii din Rosia Montana

September 1, 2011

In discutia dintre localnicii din Rosia Montana si presedintele Traian Basescu, s-a vorbit despre:

1. Poate fi un cetatean privat expropriat fortat pentru un proiect de interes privat (dezvoltat de o companie privata straina)?
Cetatenii din Rosia Montana spun ca nu, argumentand ca acesta este un drept fundamental al omului si ca Constitutia Romaniei le protejeaza drepturile.
Presedintele spune urmatoarele: “daca Guvernul ia aceasta decizie, nu, Constitutia nu il impiedica” (citeste discutia despre expropriere aici si aici)

2. Care este participatia Romaniei in cadrul proiectului Rosia Montana Gold Corporation?
Presedintele spune ca este de 19.3%, plus 4% redevente.
Cetatenii din Rosia Montana spun ca procentul de 19.3% este de domeniul trecutului, dupa ce in 2010 a avut loc o marire de capital in urma careia participatia Romaniei a fost redusa la 0,6%, plus 4% redevente. (citeste discutia despre participare aici si aici )

3. Va crea proiectul Rosia Montana Gold Corporation locuri de munca?
Presedintele spune ca da, in jur de 4000 de locuri de munca, apoi scade cifra la 2000 de locuri de munca.
Localnicii spun ca nu, “locurile de munca sunt o utopie” si o simpla manevra de PR menita sa induca in eroare opinia publica. (citeste discutiile despre joburi)

S-a mai vorbit si despre:
“ce s-a intamplat cu rezerva de aur a Romaniei”,
“Rosia Montana si muntele Carnic pe lista UNESCO a monumentelor protejate”,
“ilegalitatile facute de Rosia Montana Gold Corporation”.

Transcrierea dialogului

Aceasta este transcrierea dialogului, conform inregistrarilor video facute in Rosia Montana in luna august. (Puteti vedea inregistrarile video aici: partea I, partea a II-a, partea a III-a *subtitrarile in lba engleza pt partea a III-a, in curand) !! daca inregistrarile dispar, anuntati-ne printr-un comentariu.

Presedintele T.B.: Hai sa vedem cum ne-asezam aici. Uite, ca sa va vad pe toti, stau eu pe scaunul primarului. Asa.

Presedintele T.B.: Deci 1, 2, 3, ca sa va identific.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Astia suntem, de-aici si de-acolo. Noi suntem 5. Cu 2 ONG-uri, reprezentantii de la doua ong-uri.

Presedintele T.B.: Deci care-i problema? Da’ spusa cu calm, ca io nu-s nervos.

E.D., cetatean din Rosia Montana:Domnu presedinte, pot fac o remarca?

Presedintele T.B.: Da.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Noi de zece ani de zile aicea sub asediu, nu suntem, suntem putin nervosi.

Presedintele T.B.: E, atunci iesiti afara daca sunteti nervosi, chiar acum iesiti.

E.D., cetatean din Rosia Montana: De ce?

Presedintele T.B.: Deci daca nu puteti discuta civilizat.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Deci eu discut civilizat, dar v-am spus o remarca frumos, asa. Deci mie nu mi-e frica sa ies afara, ca-s in localitatea mea.

Presedintele T.B.: Domne, m-am saturat de nepoliticosi si de mitocani, intelegeti?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Stiu. V-am inteles.

Presedintele T.B.: Daca pot discuta cu oamenii civilizat bine, daca nu, nu.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da, am inteles. Deci, hai sa-ncepem.

Presedintele T.B.: M-am saturat. Ii vad in fiecare zi la televizor.
Bun, nu mai am nevoie de dumneavoastra.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Domnule presedinte, s-ar putea sa va urez un bun venit la Rosia Montana, dupa 11 ani de zile in care comunitatea din Rosia Montana a fost supusa la toate dezinformarile, manipularile care s-au putut. Am vazut declaratia dumneavoastra anticipata.
Deci am inteles ca azi v-ati informat despre proiectul de la Rosia Montana.

Presedintele T.B.: Domnule, eu-s a 5a oara aici.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Bun, a 5a oara. Domnule presedinte,

Presedintele T.B.: Inclusiv in campanie.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Domnule presedinte, sa punem lucrurile la punct din punct de vedere legal. Un proiect, ca sa inceapa, mai ales privat, trebuie sa, ca si in cazul proiectului Rosia Montana, trebuie sa respecte mai ales drepturile individuale ale cetateanului. Nu stiu daca sunteti de acord cu mine.

Presedintele T.B.: Depinde.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu, nu, conform legislatiei.

Presedintele T.B.: Domnu, conform legislatiei, aduceti-va aminte ca n-am putut construi niciun km de autostrada pana acum cativa ani, pentru ca proprietarii nu vroiau. S-a dat lege pentru exproprierea terenurilor pentru lucrari de interes public, s-a terminat balciul. Da? Deci statele nu se impiedica de vointa, ambitia cuiva, ci privesc la interesul national.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Deci in cazul asta sa-nteleg ca veti merge la exproprierea fortata in cazul Rosia Montana?

Presedintele T.B.: Nu, domnule, presedintele nu poate expropria.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Deci ati zis ca statele, ca sa nu se-mpiedice de-un ciot, asa, cum suntem noi, un ciot mic, si cei care din ambitie nu vor sa faca interesul national, desi interesul national in cazul Rosia Montana nu-l vad.

Presedintele T.B.: Crearea de locuri de munca nu va spune nimic?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu, nu-i interes national. Nu, asta nu. Bine, asta-i punctul meu de vedere.

Presedintele T.B.: Hai, spuneti-va punctul de vedere.
Sa stiti ca eu am 30 de minute pentru ambele parti, 15 pentru dumneavoastra, 15 pentru ceilalti.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da, cronometram.

Presedintele T.B.: Cum va numiti?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Eugen David.

Presedintele T.B.: David. Da.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Si in cazul asta, timp de 10 ani de zile si dumneavoastra si clasa politica si inclusiv compania ati spus “comunitatea trebuie sa fie toata de acord cu proiectul, nu se fac exproprieri, ”
Presedintele T.B.: Nu, eu nu am spus asta.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu, bine, o sa va aduc aminte atunci.

Presedintele T.B.: Domnu, am o rugaminte. Puteti minti cand nu sunt eu de fata, dar chiar sa ma mintiti in fata.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da, eu va stiu stilul. Eu chiar va stiu stilul.

Presedintele T.B.: Va rog, domnu David.
Deci nu ma puteti minti in fata, eu nu am facut asemenea afirmatii.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Eu am zis clasa politica. Da, deci am zis clasa politica. Si ne-au spus, comunitatea trebuie sa fie de acord, nu se fac exproprieri, nu-i interes national, 99% beneficiile se duc la compania canadiana, ca sa ajungem acuma, cand s-a vazut timp de 10 ani de zile ca nu se poate realiza nimic, si asta am vazut-o cu o perfidie rara, ca se incearca sa se treaca o lege de expropriere fortata si schimbarea regiunii.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Va spun cinstit ca noi o sa actionam legal si pe toate caile ca aceasta lege sa nu fie trecuta, pentru a nu veni la Rosia Montana si cineva sa calce cu bocancii in viata noastra privata. Este un proiect privat, nu ma intereseaza interesul national, cum il veti declara, vreau sa vad cum declarati la interes national o companie cu 90% si ceva.

Si viata mea in Rosia Montana e ca am ales alternativa. Sunt in stare sa ma duc pana la capat pentru viata mea in Rosia Montana si alternativa de dezvoltare. Eu nu vreau sa fiu dependent, ca acei muncitori care striga “vrem locuri de munca”.

Eu n-am cerut niciodata de la statul roman, dau in fiecare an 10000 de lei, ferma mea merge bine, sa-mi distruga o afacere, pentru o companie privata care are 10 ani de exploatare si dup-aia se duce si-i dezastru.
Ca solutie de dezvoltare n-a vrut nimeni sa-mi faca cineva un studiu in cazul Rosia Montana sa-mi spuna ca nu merge turismul.
Ca solutie de dezvoltare alternativa la acest proiect.

Desi conform a ceea ce spune compania, solutia de dezvoltare alternativa dupa terminarea exploatarii e exact turismul. De ce nu se poate acum?

Venim cu santaj, locuri de munca. Santajele astea-s ieftine, domnu presedinte. Va spun.

Presedintele T.B.: Pentru cel care n-are servici sa stiti ca e important.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu, da asa se manipuleaza lumea, asa se manevreaza lumea impotriva celorlalti.

Presedintele T.B.: Nu cred ca e… dar e o realitate.

E.D., cetatean din Rosia Montana: E o realitate, da. Si nu se va rezolva problema locurilor de munca la Rosia Montana cu aceasta companie.

cetatean din Rosia MontanaEugen, vreau sa vorbesc si eu.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da, imediat, eu imi iau 7 minute jumate.
Va rog, domnu presedinte cred ca-i destul de matur sa…

cetatean din Rosia MontanaStiu, dar, sa spuna si restul punctul de vedere.

Presedintele T.B.: Am inteles, dumneavoastra aveti o ferma.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Eu vreau ca Rosia Montana si viata mea in Rosia Montana sa nu fie deranjata de aceasta companie. Nu-ncercati, ca nu voi pleca, si va trimit un mesaj clar, chiar daca veti sprijini in continuare.
Ma veti scoate cu armata de-aici. Deci daca vreti sa faceti ca Ceausescu, sa ma scoateti cu armata, chiar daca veti scrie “proprietatea lui Eugen David, expropriata conform legii”, cu armata ma veti scoate de-aici.

Presedintele T.B.: Am o rugaminte.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Poftiti.

Presedintele T.B.: Am o rugaminte. Nu fiti lipsit de decenta.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu-s, chiar am fost decent. Va spun eu.

Presedintele T.B.: Nu, n-ati fost deloc si sunteti pe punctul sa… mai mare bolsevism decat sa vezi unu’ care-ti spune… ai vazut vreun jandarm, vreun militar care a venit sa te scoata din ordinul meu? Asta-i bolsevism, domnule.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Eu va spun… si vreau sa ma feresc de. Stiu ca nu va place discursul meu.

Presedintele T.B.: Pai nu, pentru ca e discurs de bolsevic.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu nu nu, eu vreau sa scap de bolsevism in viitor.

Presedintele T.B.: Democratia se face cu legi, nu cu armata, da?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da. Pai eu va spun, cu armata ma veti scoate de-aici.

“Locurile de munca pe care le vehiculeaza compania sunt o utopie (Dl. Cornea, cetatean din Rosia Montana)”

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Domnule Presedinte, eu vreau sa va spun, o sa fiu foarte scurt, la obiect. Locurile de munca pe care le vehiculeaza compania sunt o utopie. Suntem siguri de asta, domnule presedinte.

Presedintele T.B.: Dar cum se va face exploatarea?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: La suprafata, domnule presedinte.
Am lucrat 30 de ani in minerit, am coordonat lucrarile de minerit la Rosia Montana, am lucrat 5 ani la mina din Rosia Montana, deci stiu cum se face proiectul si de aia ma opun proiectului.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Pentru ca compania va dezinformeaza si pe toate posturile de televiziune vad niste minciuni grosolane spunandu-se. Va rog frumos sa ma credeti.
Aceasta exploatare daca se face la Rosia Montana, toata zona muntilor apuseni o faceti praf. Praful si pulberea s-alege.
Vreau sa stiti un lucru. Ca sa scoata un gram si jumatate de aur dintr-o tona de minereu, compania va folosi 800 de grame de cianura.
Va rog frumos sa ma credeti, calculati cati oameni putem sa omoram cu 800 de grame de cianura.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Compania va spune ca ei neutralizeaza. Este gargara, domnule presedinte. Cianura nu se neutralizeaza cum spune compania si cei care sustin proiectul. Cianura se neutralizeaza mult mai greu si necesita o perioada foarte foarte indelungata.
Deci aici se vor folosi intre 172 de mii si 240 de mii de tone de cianura de sodiu.
Va rog frumos sa ma credeti, ca toti muntii apuseni, s-a terminat cu muntii apuseni, si s-a terminat cu turismul pe valea Rasnovului.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Deci pe un cerc cu raza de 100 de km va fi afectat tot ce este viata, tot ce este biotop.
Deci dumneavoastra asta trebuie sa vedeti. Si sa vedem si pe partea cealalta.

Ce s-a intamplat cu aurul din vistieria tarii

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Dumneavoastra ati spus ca aveti nevoie de aur in vistieria tarii, da? Domnule presedinte, va spun urmatorul lucru, in 1989 in vistieria tarii se aflau 296,5 tone de aur. Acum mai sunt 103 tone. Sa-i intrebam pe toti cei care au fost la guvernare, sa-l intrebam pe domnul Mugur Isarescu, unde sunt 193,5 tone de aur?

Presedintele T.B.: Hai sa discutam de Rosia Montana.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Legat de Rosia Montana, domnule presedinte.

Presedintele T.B.: Pot sa va spun eu, ca s-au vandut. S-au vandut ca sa se dea pensii si salarii.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Dumneavoastra ati spus ca aveti nevoie de 100 de tone.
Procentul care-l are statul roman aicia, acuma la ora actuala, este de 0,6 la suta, domnule presedinte, nu 19,3 cat a fost inainte, si 0,7 nu, pentru ca compania, statul roman n-a platit 115 milioane de ron cand s-a facut majorarea de capital social si compania 500, si atunci ??
Si atuncea dumneavoastra din 300 de tone de aur, cu 0,6 la suta luati 1,8 tone. Cu asta n-ati salvat Romania, sa stiti. Si va mai spun…

Presedintele T.B.: Sa stiti ca aveti niste date foarte eronate.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu stiu cum sunt. Nu stiu, cotraziceti-ma, domnule presedinte.

Presedintele T.B.: Va contrazic.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Spuneti.

Presedintele T.B.: Cupru Deva are 19,3 la suta.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: A avut. Pana in 2010, cand s-a majorat capitalul social.

Presedintele T.B.: A avut 35 la suta, domnu. Cupru Deva. Si cand s-a facut majorarea de capital a ramas 19,3 la suta. Am o rugaminte, eu va vorbesc pe documente, dumneavoastra vindeti ce-aveti de vandut prin sat pe-aici. 0,6 la suta… pai 4% e numai redeventa. Statul roman nu va accepta sa faca, sa se faca exploatarea asta cu o redeventa de 4 la suta.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: A fost 2 la suta, domnule presedinte, si pe urma au mai ridicat-o.

Presedintele T.B.: Da. Deci utilizati date corecte.
In al doilea rand. Spuneti ca ati lucrat aici. Am vazut ca statul roman a reluat exploatarea la Rosia Poenii. Si?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: De ce? Pentru ca au fost destepti. N-au lichidat mina cum s-a facut la Rosia Montana. Aici s-a lichidat mina cand s-a-nchis in 2006. De ce s-a lichidat mina? Si-au castigat cativa bisnitari. Si-au bagat banii-n buzunar. De ce nu s-a conservat mina, domnule presedinte? Si-acuma cand aurul este aproape de 20000 de dolari uncia de aur, putea sa-i dea drumul la mina asta. Si nu ma dadea pe mine afara din Rosia Montana, ca se lucra la o capacitate mai mica.

Presedintele T.B.: Ce observ… cum va numiti?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Domnul Cornea ma numesc.

Presedintele T.B.: Domnu’ Cornea, observ ca lucrati cu valori deformate si probabil astea le si distribuiti, 0,6% statul roman. Va mai spun un lucru. Hai sa spunem ca nu 4000 de salariati va avea mina, tot, nu numai exploatarea, tot ce inseamna, constructie samd. Sa spunem ca nu 4000. Sa spunem ca va avea 2000.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu va avea, domnule presedinte. Argumente va dau cate vreti.

Presedintele T.B.: Daca-mi dati tot ca alea cu 0,6…

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu, domnu presedinte, argumente va dau cate vreti.

Presedintele T.B.: Deci, imi pare rau, uite, va spun cu toata sinceritatea, la mine, prin cifrele pe care le-ati vehiculat si pe care probabil le distribuiti pe-aici, v-ati discreditat, nu sunteti de buna credinta.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Imi pare rau, domnule presedinte, puteti sa verificati.

Presedintele T.B.: Cum puteti sa spuneti 0,6% cand doar redeventa prin lege e 4%.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Cand s-a facut redeventa 4%?

Presedintele T.B.: Domnule, cred ca anul trecut, acum doi ani…

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Proiectul e aici din ’95.

Presedintele T.B.: Acum discutati cu mine. Acum.
Cum credeti ca un sef de stat poate fi mintit senin asa si facand pe atotcunoscatorul?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: De ce nu se desecretizeaza contractul incheiat intre minele Deva si companie?

Presedintele T.B.: Nu stiu, e secret contractul?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Da. De ce nu se desecretizeaza?

Presedintele T.B.: Deci cred ca e de interes public atat de mare incat trebuie desecretizat.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: A mai promis si domnul prim ministru Boc ca se desecretizeaza.

Presedintele T.B.: Deci eu cred ca trebuie desecretizat. Discutat cu partenerul canadian si desecretizat. Nu vad o problema aici.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Eu reprezint o fundatie culturala.
Dumneavoastra trebuie sa stiti ca la Rosia Montana exista cel mai bogat sit arheologic din epoca pre-romana si toata istoria mineritului din secolul VII dinaintea lui Hristos pana astazi.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Noi ne luptam ca Rosia Montana sa devina sit UNESCO. Este batalia noastra pentru asta, pentru ca ceea ce avem noi aicea nu are nimeni si speram ca domnul Kelemen Hunor sa dea drumul acelui proiect care-a fost depus la Ministerul Culturii, ca Rosia Montana sa fie analizata pentru a deveni sit arheologic protejat.

Presedintele T.B.: De acord. Cati turisti sunt astazi sa vada situl?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Domnule presedinte, eu pot sa va spun ca aici la mina, la muzeu, sunt zilnic peste 150-200 de oameni care vin sa vada muzeul care-i acum aici.

Presedintele T.B.: Bun, muzeul care-i acum.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Eu pot sa va spun ca am lucrat centru de informare, treceau zilnic si peste 1500 de oameni si veneau sa vada ce este-aici.

Presedintele T.B.: Si exploatarea abandonata asa ce faceti cu ea?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Domnule presedinte, eu stiu ca statul roman a alocat niste bani pentru refacerea mineritului.

Presedintele T.B.: Cand?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Pai au fost o mie de miliarde, pe vremea domnului Tariceanu, si dumneavoastra erati tot presedinte. Si iazul de decantare, ati inceput refacerea iazului de decantare de la Gura Rosie, ecologizarea lui, deci sunt niste bani aprobati.

Presedintele T.B.: Da.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Asa, nu se face nimic la Rosia Montana pentru ca aicia s-a oprit totul, pentru ca este compania. La fel si cu locurile de munca si cu strategiile din Rosia Montana. Deci la Rosia Montana, toate strategiile s-au oprit la poarta Rosia Montanei. Ca sa fie singura compania cea care ofera locuri de munca si care vine si le da acestora posibilitate.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Habar-n-au ce inseamna mineritul. Va spun urmatorul lucru. Cand compania isi va atinge scopul, compania va spune “multumesc de participare” si vor veni altii sa exploateze.

Presedintele T.B.: Nu-i exclus.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Domnule presedinte, ma numesc Stefan Bodnar, din Rosia Montana, sunt proprietar in Rosia Montana. Eu vreau sa va spun…

Presedintele T.B.: Ce proprietate aveti.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Am 10 hectare de pamant. Plus casa. Deci oamenii care-s afara si striga ca vreau minerit nu au proprietati. Din ei probabil ca sunt vreo 10 care au proprietati, restul nu. Si de-aia vreau sa va spun ca ei striga ca vor minerit care n-au proprietati in Rosia Montana. In al doilea rand.

Presedintele T.B.: Ei is veniti din alta parte?

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Da. Cei din Rosia dar care-au vandut, din alte sate, Campina, Abrud, Campeni, din Timisoara, de peste tot. Sunt si care-or avut si-or vandut. Dar nu toti.

Angajat RMGC: Deci toti au proprietati in comuna, dar nu in sat.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Dar nu toti.

Angajat RMGC: Comuna Rosia Montana noi avem 16 sate, toate sunt egale.

Presedintele T.B.: Bun, hai, hai.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Aici avem 7 biserici care intra in perimetrul de proiect si 8 cimitire. Astea trebuie distruse. Va dati seama ca sunt zeci de morti care trebuie excavati de-acolo sau acoperiti cu steril. Si 7 biserici. Cum se poate asa ceva? E imposibil asa ceva. Eu asta zic.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Si in al treilea rand, v-am spus, sunt proprietar, n-o sa plec de-aici numa daca ma-mpusca cineva. Asta sa fie clar.

Presedintele T.B.: Da nu va-mpusca nimeni.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Altfel nu. Altfel nu se face proiectul, sa stiti sigur. Va spun.
O firma privata, cu 80% sau cat are, sau mai putin, sau mai mult, sa ma scoata pe mine, pe un privat, care am proprietate, nu cred ca se poate asa ceva.

Constitutia nu prevede asa ceva. Daca dumneavoastra vreti sa schimbati acuma prin guvernul care-l aveti sa schimbati legea mineritului, sa ne fortati, daca ne-mpuscati, da.

Ceausescu a vrut sa faca si n-o facut, in ’87. 7 biserici si 8 cimitire care trebuie excavate si distruse.

Presedintele T.B.: Dar sa stiti ca legea exproprierii exista si-acum.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Dar nu pentru o firma privata. Domnule presedinte, o firma privata sa ma exproprieze pe mine sau pe altul? Unde s-o mai intamplat asa ceva? Eu n-am mai vazut, n-am mai auzit asa ceva.

Presedintele T.B.: Dar nu capitalul social al firmei cred ca da dreptul de expropriere, ci interesul.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Daca era autostrada, da. Sau… Doar pentru ca are Guvernul Romaniei 0,6% dividende, sau 6%? Aia-s zero.
Deci n-o sa plecam.

Angajat RMGC: Vreau sa corectez putin, domnu presedinte. Deci 3 biserici vor fi afectate si o casa de rugaciune.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu exista, toate bisericile-s afectate. Nu mai vorbiti asa ceva.

Angajat RMGC: Restul care sunt aici vor fi protejate.

Presedintele T.B.: Adica proiectul il stiu, si cate cimitire.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Da, dar ei spun una si fac alta. Domnu presedinte, eu va spun.

Presedintele T.B.: Asta n-o sa se-ntample.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Eu va spun care-i realitatea.

Cetatean din Rosia Montana: Nimeni nu ne garanteaza, domnu presedinte.

Presedintele T.B.: Daca se va face, daca va aproba guvernul, eu unu va garantez ca se va face ce e-n proiect. Dar daca va aproba guvernul, ca io nu-s guvernul, intelegeti?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu nu, e vorba de o raspundere, ca asa frumos vorbim despre proiect…

Cetatean din Rosia Montana: Stati sa vorbeasca si dansul.

F.J., cetatean din Rosia Montana: Numele meu este Florin Jurca, m-am nascut aici la Rosia Montana, am 3 proprietati, eu am niste nedumeriri de cand a venit aceasta companie. In primul rand vreau sa va spun ca Rosia Montana este decapitata de cand a venit aceasta companie, pentru ca lumea, a dezbinat lumea de-aici, au plecat in jur de 800 de familii.

Presedintele T.B.: Asta-i marea problema. Dezbinarea care-o vad aici.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu conteaza, ca se populeaza iar. O sa vie oamenii.

F.J., cetatean din Rosia Montana: Nu se mai inteleg oamenii intre ei, ati vazut, sunt doua tabere, cred ca si Romania este impartita acum in 2 tabere, din cauza acestui proiect.

Presedintele T.B.: Nu-i confundati pe cei de la televizor cu Romania.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Nu, dar e atat de mediatizata acest subiect.

Presedintele T.B.: Da, este.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Eu am 2 proprietati in zona industriala.
Eu n-am sa le vand niciodata, sunt hotarat sa raman aici cu orice pret, nu merg la companie sa cer nimic de lucru, am o familie aici, aici vreau sa traiesc.

Nu stiu de ce as fi tot timpul cu sabia deasupra capului ca maine trebuie sa se-aprobe acest proiect, ca… deci nu-nteleg, pentru ca ar trebui sa se termine-odata cu aceasta afacere care este dubioasa de la-nceput, eu sunt unul dintre cei care i-am cunoscut pe primii angajati ai companiei si mie nu mi s-a parut clar.

Trebuia vazuta bonitatea acestei firme, cred ca va dati seama ca de 15 ani de cand sunt aici au incalcat legea, pentru ca de aceea nu s-a pornit proiectul, nu trebuie dat vina pe politicieni, pentru ca aceasta companie a incalcat foarte flagrant legile Romaniei, chiar pornind din consiliul local, stiti ca aici s-au aprobat foarte multe autorizatii pentru companie, multi consilieri fiind in conflict de interese, lucru care s-a demonstrat in justitie, si chiar din aceasta cauza.
Mai este vorba si de masivul Carnic, care este cea mai mare disputa pentru acest proiect.

Stiti ca este inca monument istoric, inca nu este declasat, compania are nevoie de acest masiv, acolo sunt galeriile romane, nu stiu cum se va putea exploata.

Presedintele T.B.: Eu din prezentare am vazut ca sunt protejate galeriile si tot ce inseamna istorie.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Atunci de ce au cumparat din zona protejata si-au mutat totul?

Presedintele T.B.: Nu stiu.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Va spun eu, domnule presedinte, zona este protejata doar pe hartie, in proiect. In realitate, aici se vor impusca 75 de tone de exploziv o data, va rog frumos sa ma credeti ca nu va mai ramane piatra pe piatra. Va rog frumos sa ma credeti.
Deci la capacitate de productie 13 mil de tone.

Presedintele T.B.: Stiti de ce nu va cred? Pentru ca astfel de exploatari exista in multe alte tari.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Da, domnule presedinte, dar nu este peste localitate si peste vatra satului, domnule presedinte, este la distanta.

Presedintele T.B.: Nu, am vazut in mijlocul orasului, in Noua Zeelanda.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Bun, va aduc argumente, domnule presedinte, tot ce este aici este ca un schwaitzer, totul este perforat, si explozia se propaga intotdeauna acolo unde este locul mai slab, si nu vor putea coordona sa absoarba.

Presedintele T.B.: Ca sa ne lamurim, am vazut in mijlocul orasului, in Noua Zeelanda. In mijlocul orasului, exploatare de aur la suprafata cu cianuri.

Dl.C., cetatean din Rosia Montana: Cu cianuri?

Presedintele T.B.: Da. Si cu explozii.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Toata lumea da exemplul asta cu Noua Zeelanda. Ca un exemplu pozitiv.

Presedintele T.B.: Nu, stiti de ce, nu e ca un exemplu pozitiv, ci pentru a vi se spune “nu ne mintiti”

E.D., cetatean din Rosia Montana: Exact, pentru a nu ne minti, n-ati fost in Turcia, n-ati fost in toate, s-a facut o lista. ONU si UNESCO au facut o lista cu accidente mari ecologice de vreo 10 ani incoace, in toata lumea.
Luati exemple numai ce va convine. Nu dumneavoastra, presa si compania, da-i inainte cu Noua Zeelanda.
Sa mearga in Turcia, sa mearga in Belgia, sa mearga in Canada.

Presedintele T.B.: Dar stiti cum a fost in Turcia? A fost ca la noi la Baia Mare cu iazul de decantare, cand s-a rupt. Deci cred ca nivelul tehnologic este altul acum.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Toti spun asta, domnu presedinte, toti spun asta.
Ascultati-ma, toti spun. Stiti cand a fost accidentul de la Baia Mare?

Presedintele T.B.: S-a rupt un…

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu conteaza, a fost un accident. Stiti care-a fost lozinca companiei? “Noi nu suntem ca ei”.
Vine exploatarea, fac astia, se-ntampla un accident, vin altii si spun “Noi nu suntem ca ei”. Si tot timpul cineva spune “noi nu suntem ca ei”. Si tot timpul sunt altii.

Presedintele T.B.: Oameni buni, uitati care-i treaba.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Si inca o chestie, apropo de redevente, cu aia 2%, 4% si cu ’96. E una redeventa si una actionariatul.
Actionariatul e 0,6%.
Redeventa-i altceva, aia-i stabila.

Presedintele T.B.: Actionariatul romanesc este 19,3%.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu, nu, ati pierdut prin majorarea de capital din 2010.

Presedintele T.B.: Nu, a scazut de la 35%.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Domnul presedinte, doua dati au fost, domnu’ presedinte. Doua dati, in care, o data a fost de la 35% la 19% si a doua oara a fost in 2010, incat au fost si contestate de un deputat, de-au vrut sa dizolve compania, da’ n-au reusit, in care au venit cu 250 de milioane de dolari, in 2010, uitati-va la majorarea de capital si vedeti ca-i 0,6%.

Presedintele T.B.: Trebuie sa ma mai uit.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Apropo de actionariat. Deci una-i redeventa si una-i actionariatul.

Cetatean din Rosia Montana: Uite, te-ntreb si eu ceva. Daca va fi 35%, nu 19%, tu esti de acord cu investitia?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu. Nu, nu. Vorbim exact de cifre reale, care le spun la presa, pentru a nu induce opinia publica in eroare, dar eu nu accept.
Domnule, atata va mai spun, eu nu voi accepta niciodata ca o firma privata din Romania sa aiba alte facilitati decat un mic privat din Romania, care sunt eu. Suntem pe picior de egalitate in fata legii, in fata facilitatilor, samd.

Vad companii, se da o lege speciala pentru Petrom, se da o lege speciala pentru Rosia Montana, se da o lege speciala facilitati pentru companii, le dam,
le dam, si pentru mine taran roman… eu nu primesc subventiile la timp, domnule presedinte. Nu le-am primit la timp, le-am primit… he-heeee.

Nu va intereseaza… Aveti grija, eu am o teorie separata in ceea ce priveste economia mondiala. Micii producatori, aia-s mai siguri si tin economiile mari. Aia dau faliment si fac dezastru dup-aia pe toata orizontala.

Presedintele T.B.: Stiti cum e? Nu va dau dreptate dintr-un motiv simplu, ca doar cateva procente care se scriu cu o singura cifra, sunt intreprinderi mici si mijlocii autonome, in rest 90%, peste 90% din intreprinderile mici si mijlocii traiesc de pe urma colosilor.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Atunci? Atunci? Nu-i incurca sistemul? Cand fac un colos, au de unde capusa. Ia fa-i mici, si nu mai capusesc pe nimeni.

Presedintele T.B.: Uite, va dau un nume de capusa, ca sa-ntelegeti. Dacia Pitesti.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da.

Presedintele T.B.: Are 18.000 de salariati si lucreaza 280.000 de oameni pe o orizontala, intreprinderi mici si mijlocii care sunt furnizori pentru Dacia, deci cu astia mari e greu de spus ca-i desfiintam si sa. Cu ce traim.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Asta-i parerea. Dar va spun eu, ca asta-i parerea mea ca, asa, un simplu observator, nu ma bag eu in economia mare.

F.J., cetatean din Rosia Montana: Domnul Basescu, vreau sa va-ntreb si eu, c-am vorbit foarte putin, de ce depinde aprobarea acestui proiect, ca sa ne lamurim si noi.

Presedintele T.B.: De guvern.

F.J., cetatean din Rosia Montana: Nu de lege? Constitutia?

Presedintele T.B.: Pai daca guvernul ia decizia, nu, constitutia nu-l impiedica. Daca guvernul ia decizia sa se faca, ii creaza cadrul legal sa se faca.

C.C., cetatean din Rosia Montana: Si-atunci dumneavoastra de ce va transformati in vector de imagine pentru companie, in loc sa-i reprezentati pe cei de jos?

Presedintele T.B.: Eu ma transform in cel care trebuie sa fiu. Sustin dezvoltarea economiei romanesti. la fel am sustinut si daewoo mangalia, santier naval.

C.C., cetatean din Rosia Montana: Nu ati venit sa aparati farmacia mea, in momentul in care am ramas fara oameni in zona si mi-am pierdut afacerea aici. Pentru mine n-ati venit. Pentru astia mari veniti.

Presedintele T.B.: Pai sunt investitii mari care ne intereseaza.

C.C., cetatean din Rosia Montana: Am inteles, da atunci nu ne mai amagiti.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Nu ne mai spuneti ca-i democratie, domnule presedinte. Va rog sincer, iesiti la un post de televiziune si spuneti asa: “bai baieti, de fapt nu este democratie, este puterea celui mare impotriva celui mic.” scurt. si-atunci eu ma supun, dar asumati-va public atunci toate astea, si nu va mai bateti joc de noi, ne veniti pe de-o parte ca “aveti drepturi constitutionale, aveti drepturi cu legea”, si de fapt…

Presedintele T.B.: Domnilor, daca n-aveati drepturi constitutionale nu erati azi in fata mea.

E.D., cetatean din Rosia Montana: A, nu… n-o luati chiar asa.

Presedintele T.B.: Pai da cum s-o iau.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Si cu Ceausescu au reusit sa vorbeasca cativa.

Presedintele T.B.: Daca n-aveai drepturi constitutionale nu te-ntreba nimeni de nimic.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Si cu Ceausescu au reusit sa vorbeasca cativa.

Presedintele T.B.: Cativa.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Si Ceausescu, si cu Ceausescu s-au bagat.
Cu mare greu am reusit dupa 10 ani sa vorbesc cu dumneavoastra.

C.C., cetatean din Rosia Montana: Isi va asuma statul candva distrugerea comunitatii din zona? Asta vreau sa stiu.

Presedintele T.B.: Bun, statul isi va asuma orice daca va lua decizia sa aprobe exploatarea.

Cetatean din Rosia Montana: Domnul Basescu, ce faceti cu noi? Daca nu plecam, ce puteti sa faceti? Ca suntem hotarati. Noi nu plecam. Ce faceti cu noi? ca suntem hotarati.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Statul isi va asuma raspunderea ca persoana fizica, cum spunea Vanghelie?

E.D., cetatean din Rosia Montana: Da asa, pe cine trag eu la raspundere?

Presedintele T.B.: Statul. (razand)

E.D., cetatean din Rosia Montana: Aaa, dumneavoastra
Pana atunci dumneavoastra va distrati cu noi si dupa ne dati pe seama statului. Deci chiar va rog.

Presedintele T.B.: Deci ma bucur ca va stiu punctul de vedere si argumentele.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Deci sunt peste 250 de familii care-s proprietare-n Rosia. Si sa fiti siguri ca nu vom pleca de-aici.

Cetatean din Rosia Montana: Domnul Basescu, proiectul asta trebuie analizat, nu trebuie facut cu orice pret, trebuie sa vedeti si cealalta parte.

Presedintele T.B.: Pai am vazut acum o parte si peste putin timp vad si cealalta parte.

E.D., cetatean din Rosia Montana: Domnu Basescu, cu tot respectul, nu aveti cum sa aflati in 15 minute adevarul.

Presedintele T.B.: Daca dumneavoastra credeti ca eu am venit 15 minute sa aflu adevarul… Eu am mai coborat pentru ca m-a interesat sa vad sus (la mine, n.r.) din nou. Am fost a 5a oara. Dar am spus, bai, nu se cade sa ma duc sus la exploatare si sa nu cobor pana jos la primarie. Deci de-asta ne-am intalnit, ca altfel, partea tehnica puteam s-o vad acolo. Am venit din decenta pana jos.

E.D., cetatean din Rosia Montana: A, deci n-ati venit din respect pentru noi sau pentru ca… Decenta inseamna altceva, obligativitate, asa.

Sa stiti ca noi nu plecam de-aici. De 15 ani. Daca ne-mpusca, da.
Imi pare rau ca n-au aratat si oameni care nu vor minerit.
Domn Basescu,
Daca aprobati dumneavoastra.
Presedintele T.B.: Eu nu pot sa-l aprob.
Daca dati ordin.
Asa ati reusit.
Domn Basescu, v-astept cu armata.
Am vorbit cu dansul, a zis ca nu-i de acord niciodata. Domnul prim-ministru.
Dar eu nu stiu cum e premierul.

Domn Basescu, v-astept cu armata.

Leave a Comment

Leave a Reply

